Για ένα Νέο Μαθητικοκεντρικό Σχολείο …

Στις 8-17 Ιουλίου 2019 θα βρίσκομαι στη Σαμοθράκη προσκεκλημένος του Περιβαλλοντικού Νηπιαγωγείου και του Περιβαλλοντικού Δημοτικού Σχολείου «BigBang» το οποίο αποτελεί μια επέκταση του «Σχολείου της Φύσης» στο επίπεδο της Δημοτικής εκπαίδευσης.
https://www.facebook.com/schoolofnature/posts/10157314464572071?__tn__=K-R
Στο summer camp της Σαμοθράκης, θα ζήσουμε μαζί με παιδιά ηλικίας 8 έως 15 ετών. Ανάμεσα από πεζοπορίες, κολύμπι στις βάθρες, με διανυκτέρευση στη θάλασσα, με καταλυτική εμπειρία στο Ιερό των Μεγάλων Θεών θα έχουμε στη διάθεσή μας άφθονο χρόνο, να συζητήσουμε για πολλά από τα μυστικά του Σύμπαντος που μας αγκαλιάζει και να χαρούμε ταινίες και φωτογραφίες που θα μας φέρουν κοντά σε πλανήτες, άστρα και γαλαξίες.

Θα μιλήσουμε και θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πως όλα αυτά που πιστεύουμε ότι ναι μεν είναι κάτι εκπληκτικά όμορφο αλλά μακριά μας, επηρεάζει άμεσα και καθημερινά κάθε στιγμή της ζωής μας.
Οι παιδαγωγικές μέθοδοι και οι εκπαιδευτικές διαδικασίες των δύο αυτών σχολικών μονάδων, που θα μας φιλοξενήσουν, αποτελούν ένα μεγάλο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό πείραμα, ικανό κατά την γνώμη μου να σχηματοποιήσει μια νέα γενιά πολιτών υπεύθυνων και αλληλέγγυων προς το περιβάλλον και προς τους συνανθρώπους τους .
Όλο αυτό το εγχείρημα ξεκίνησε από την εκπαιδευτικό και ιδιοκτήτρια του «Σχολείου της Φύσης» και τώρα και του «Big Bang School» Βέτα Γεωργιάδου
Το όραμα των τριών εμπνευστών του ξεχωριστού σχολείο Big Bang, Άγγελου Πατσιά, Βέτας Γεωργιάδου και Γιάννη Σωτηράκου, είναι να δημιουργήσουν τη μελλοντική γενιά μαθητών όπου τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από την φύση, από εξερευνήσεις και περιπέτειες και αφήνουν ελεύθερη τη δημιουργικότητά τους. Πρόκειται για ένα εναλλακτικό δημοτικό σχολείο που μεταξύ άλλων βασίζεται στη βιωματική εκπαίδευση και έχει στόχο όχι μόνο τη γνώση αλλά και την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η συναισθηματική νοημοσύνη και η αυτογνωσία.
Στόχος του σχολείου είναι να προσφέρει στους μαθητές του όλες τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να γίνουν οι δημιουργοί του μέλλοντος και να μπορούν να δημιουργούν τις συνθήκες στις οποίες θα ζήσουν.
Στους εμπνευστές και λειτουργούς αυτού του εμπνευσμένου προγράμματος οφείλουμε ένα μεγάλο μπράβο και την ένθερμη πρακτική μας συμπαράσταση.
Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε δυο προσωπικές αράδες.
Είναι μεγάλη μου η χαρά και η συγκίνηση που ένα σχολείο, μετά 35 χρόνια, κάνει πραγματικότητα ένα μεγάλο νεανικό μου όραμα που μαζί με την Δρ Σ. Γαρδέλη και μια χούφτα φωτισμένων δασκάλων, από τα Γυμνάσια, της Βούλας, του Άγιου Ιερόθεου και του Βαρβάκειου, και την αμέριστη συμπαράσταση του τότε υπουργείου Παιδείας, κάναμε πράξη για 4 χρόνια (1982-1985) στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, χωρίς να προβλέπεται καμία επί πλέον αμοιβή για τους συμμετέχοντες.*
* Σ. Γαρδέλη, Μ. Δανέζης: «Εκπαίδευση και Λαϊκή Συμμετοχή», Σύγχρονα Θέματα, τ.20, Απρίλιος 1984.
Σ. Γαρδέλη- Μ. Δανέζης: «Περιβαλλοντική- Κοινωνική Εκπαίδευση. Φιλοσοφία, Στόχοι και Παιδαγωγική προσέγγιση»,Εισήγηση στο Υπουργείο Παιδείας, 1981.
E. Δανέζης: «Περιβάλλον, το μέλλον του κόσμου», περιοδ. ΛΙΜΑΝΙ Φεβρ. 1993
Ε. Δανέζης: «Παιδεία και Κοινωνική Εμπειρία»“ εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής, 1 Οκτωβρίου 2000.
Ε. Δανέζης: «Περιβαλλοντική-Κοινωνική Εκπαίδευση Ι», εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής, 26 Νοεμβρίου 2000.
Ε. Δανέζης: «Περιβαλλοντική – Κοινωνική Εκπαίδευση Οργάνωση και πηγές», εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής, 3 Δεκεμβρίου 2000
Η πρόταση αυτή, δεν αναφερόταν σε μια απλά εισαγωγή στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου ενός επιπλέον μαθήματος προστασίας του περιβάλλοντος. Προέβλεπε, την ανάπτυξη μιας γενικότερης νέας παιδαγωγικής μεθόδου, η οποία απαιτούσε μια εντελώς νέα σχολική λειτουργία η οποία περιελάμβανε δραστηριότητες διεπιστημονικές εντεταγμένες μέσα σε ένα ριζικά αναθεωρημένο και ανανεωμένο αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα, με συμμετοχή όλων των φορέων της σχολικής κοινότητας, και τη λειτουργία του σχολείου ως πολιτιστικού και πνευματικού πνεύμονα για ολόκληρη την περιοχή.
Το Πρόγραμμα αυτό εφαρμόστηκε με πολιτική ευθύνη της τότε ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στο πλαίσιο διεθνών προγραμμάτων, με τεράστια διεθνή επιτυχία από τα σχολεία, όπως ανέφερα, της Βούλας, του Βαρβάκειου και του Αγίου Ιερόθεου. Ίσως η διεθνής αυτή αναγνώριση της ποιότητας και της βιωσιμότητας αυτών των προτάσεων, στάθηκε στη συνέχεια, και η αιτία της παραχάραξης, των ευρύτερων κοινωνικών στόχων του προγράμματος και του αποκλεισμού του από τις παιδαγωγικές διαδικασίες.
Εύχομαι τα αποτελέσματα του «Σχολείο της Φύσης» και του «Big Bang Σχολείου» να αποτελέσουν το έναυσμα μιας νέας «επανεκκίνησης» και του Δημόσιου Σχολείου.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Για τον Παιδικό σταθμό Νηπιαγωγείο: «Σχολείο της Φυσης»
https://www.facebook.com/schoolofnature/
http://www.sxoliotisfysis.gr/
https://el-gr.facebook.com 
και  για το Δημοτικό σχολείο BigBang
https://www.youtube.com/watch?v=pDcDZBaa5tw
https://www.facebook.com/BigBangEdu/
https://www.youtube.com/watch?v=pDcDZBaa5tw
Previous Post Next Post

You Might Also Like